W kolejnym artykule postaramy się przybliżyć naszym Czytelnikom tematykę książek dla dzieci w różnych grupach wiekowych. Zanim jednak przystąpimy do prezentacji propozycji, warto napomknąć o ogólnych zasadach wyboru takich tytułów.
Dobra książka dla dziecka – kilka uwag ogólnych
W wieku przedszkolnym (0-6 lat) warto postawić na książki, które niosą ze sobą prostą, jasną i zrozumiałą fabułę, korzystną dla rozwoju poznawczego malca. Niezbyt rozbudowane wątki, kolorowe ilustracje i łatwe w odbiorze teksty, to niewątpliwie najlepsze cechy książek dla małych dzieci.
Książki dla dzieci w wieku szkolnym (7-12 lat) z kolei powinny być już nieco bardziej skomplikowane, co pozwoli na rozwijanie wyobraźni i logicznego myślenia. Ważną cechą tej kategorii książek są także ważne dla dzieci wartości, takie jak przyjaźń, szacunek i empatia.
Dla nastolatków (13-18 lat) najlepsze są już powieści oraz poważne komiksy, które dotykają problemów młodzieży. Szczególnie popularne są tu książki fantasy, science-fiction czy horrory.
Najlepsze książki dla dzieci w różnych grupach wiekowych
Książki dla dzieci w wieku przedszkolnym
- „Wielki wyścig” E. H. Sheparda
- „Niedźwiadek Paddington” Michaela Bonda
- „Lokomotywa” Juliana Tuwima
- „Krasnoludki i tłusty kot” Alfreda Szklarskiego
- „Mały Książę” Antoine de Saint-Exupéry
Książki dla dzieci w wieku szkolnym
- „Harry Potter” J.K. Rowling
- „Opowieści z Narnii” C.S. Lewis
- „Tajemniczy ogród” Frances Hodgson Burnett
- „Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren
- „Charlie i fabryka czekolady” Roalda Dahla
Książki dla nastolatków
- „Władca Pierścieni” J.R.R. Tolkiena
- „Diuna” Franka Herberta
- „Zmartwychwstanie świata” Andrzeja Pilipiuka
- „Nocarz” Stephen King
- „Hobbit” J.R.R. Tolkiena
Podsumowanie
Książki dla dzieci w różnych grupach wiekowych mają swoje specyficzne cechy, które warto uwzględnić przy wyborze odpowiedniego tytułu. Książki dla najmłodszych powinny być proste i łatwe w odbiorze, natomiast dla dzieci w wieku szkolnym i nastolatków już bardziej złożone i wartościowe. Należy jednak pamiętać, że każde dziecko jest inne i inaczej selekcjonuje i odbiera książki.